15 MARCA 2019 Światowy Dzień Choroby Alzhaimera

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
14 marca 2019

Choroba Alzhaimera to najczęściej występująca choroba neurodegeneracyjna, która stanowi 50-70% przypadków schorzeń zwyrodnieniowych mózgu. Została ona sklasyfikowana ponad sto lat temu przez doktora Aloisa Alzheimera. Kluczową rolę w jej patogenezie odgrywa odkładające się w mózgu białko beta-amyloid, które otaczając neurony utrudnia im dostęp do substancji odżywczych i tlenu, co prowadzi stopniowo do obumierania komórek nerwowych.
Choroba Alzheimera charakteryzuje się postępującymi zaburzeniami pamięci oraz zachowania. W konsekwencji dochodzi do wyłączenia osoby chorującej z życia społecznego oraz konieczności sprawowania nad nią stałej opieki. Długoterminowa opieka domowa polega głównie na zapewnieniu bezpieczeństwa chorego, gdyż chorzy na Alzhaimera często zapominają o zgaszeniu palnika, wyłączeniu żelazka, zakręceniu wody w łazience. W miarę postępu choroby opiekun musi przygotowywać posiłki w taki sposób, aby chory nie miał trudności z ich spożyciem. Najlepiej podawać podopiecznemu potrawy 5 razy dziennie o małych objętościach.

 

Opiekun powinien się starać, aby chory jak najdłużej zachowywał samodzielność przy spożywaniu posiłków. Wraz z postępem choroby będzie miał trudności w posługiwaniu się sztućcami, dlatego też należy zaakceptować fakt, że osoba chora zaczyna jeść palcami, a podczas spożywania posiłków może nakruszyć czy rozlać napój. Ponadto można stosować plastikowe lub gumowe podkładki pod talerze, które sprawią, że naczynia nie będą się ślizgać. Warto spożywać posiłki wspólnie z chorym przy stole tak długo, jak to tylko jest możliwe. Regularne posiłki w towarzystwie przypominają choremu o tym, że należy jeść, ponieważ – wbrew pozorom – zapominanie o tak podstawowej czynności fizjologicznej jak jedzenie – jest w chorobie Alzheimera dość powszechne. Miejsce spożywania posiłków powinno być dobrze oświetlone, a kolor obrusa powinien znacznie różnić się od kolorystyki zastawy stołowej. Napoje należy podawać w plastikowych kubkach z dzióbkiem do picia, aby zapobiec oblaniu się chorego.

„Jest niewiele rzeczy, których ludzie boją się bardziej niż raka, może za wyjątkiem chorób neurodegeneracyjnych takich jak Alzheimer. Nie tylko skracają one życie, lecz również na długo przed śmiercią okradają nas z tego, kim jesteśmy. Tradycyjne metody leczenia są zbyt słabe, lecz jest nadzieja. „Koniec Alzheimera” jest logiczną metodą opartą na badaniach naukowych, polegającąna zmianie żywienia i stylu życia, która zwalcza Alzheimera na poziomie komórkowym. Gorąco polecam tę książkę wszystkim chorym na Alzheimera”. Robb Wolf, autor bestselerow według rankingu New York Timesa

Współczesne terapie farmakologiczne są mało skuteczne, a nowoczesna medycyna ma bardzo mało do zaoferowania w walce z tą wyniszczającą chorobą. Najlepsze, co lekarze i terapeuci mają do zaproponowania, to podtrzymanie aktywności umysłu dzięki podejmowaniu się nowych hobby lub nauki języków. Sugerowanie chorym, że czemuś chorobie Alzheimera może zapobiec rozwiązywanie krzyżówek i sudoku, jest podejściem mało odpowiedzialnym.
Ryzyko zachorowania na Alzheimera jest wyższe, jeżeli wystąpiło zachorowanie u  któregoś z członków rodziny w przeszłości. W grupie ryzyka występują osoby chore na cukrzycę oraz  osoby, których dieta zawiera więcej węglowodanów niż tłuszczów. Choroba Alzhaimera to problem o podłożu metabolicznym. Dlatego dieta w tej chorobie jest bardzo ważna! Zdrowy styl życia i modyfikacja diety spowolnią  lub zatrzymają objawy chorobowe. Przygotowując posiłki dla osób chorych powinniśmy wyeliminować żywność przetworzoną, zawierające duże ilości cukru, przetworzonych węglowodanów i skrobi. W prawidłowo skomponowana dieta powinna zawierać  kwasy tłuszczowego omega 3, witaminy antyoksydacyjne, witaminy z grupy B i kwas foliowy oraz polifenole roślinne.
Zwiększone spożycie kwasów omega 3 (a w szczególności DHA) wiąże się z mniejszym ryzykiem choroby Alzheimera. Okazuje się, że w surowicy oraz w mózgu osób chorujących na Alzheimera stwierdza się mniejsze stężenia DHA niż u osób zdrowych.
Witaminy antyoksydacyjne, czyli witamina A, E i C, mają zdolność zapobiegania niekorzystnemu działaniu wolnych rodników tlenowych. Ich małe pobranie z dietą może sprzyjać także procesom zapalnym obejmującym tkankę nerwową. Do produktów zawierających duże ilości witaminy C zalicza się natkę pietruszki, porzeczki czarne i czerwone, paprykę czerwoną, brukselkę i brokuły. Witamina A znajduje się w wątrobie, marchewce, papryce czerwonej, maśle, jajach i serach dojrzewających, a wśród produktów bogatych w witaminę E należy wymienić oleje roślinne, orzechy laskowe, migdały, pestki dyni i nasiona słonecznika.
Polifenole wykazują działanie ochronne, minimalizując skutki stresu oksydacyjnego. Jak wskazują badania, polifenole roślinne, takie jak: kwercetyna, kamferol, katechina oraz epikatechina, cechuje zdolność hamowania odkładania się β-amyloidu, co zmniejsza również jego stabilność. Polifenole roślinne mogą również działać ochronnie na witaminy antyoksydacyjne oraz mają zdolność wyłapywania m.in. jonów miedzi i żelaza. Szczególną rolę przypisuje się także należącej do polifenoli kurkuminie. Działa ona przeciwzapalnie i przeciwutleniająco oraz aktywuje działanie enzymów antyoksydacyjnych. W badaniach na modelu zwierzęcym zaobserwowano ponadto, że zmniejsza ona ilość złogów amyloidowych.
Witamina B6, B12 i kwas foliowy są niezbędne do przemiany homocysteiny w metioninę i cysteinę. W badaniach zaobserwowano zależność między dużym stężeniem homocysteiny we krwi a ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera. Źródłem witamin z grupy B są pełnoziarniste produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, szpinak, brokuły i brukselka. Natomiast kwas foliowy występuje w szpinaku, brokułach, brukselce, orzechach arachidowych, ryżu brązowym i kaszy gryczanej.
Udowodniono, że picie kawy zmniejsza ryzyko rozwoju choroby o około 30%, kofeina spożywana umiarkowanie (3 filiżanki dziennie) chroni przed  rozwojem choroby Alzhaimera.

Możesz zacząć działać już dziś aby odzyskać własne zdrowie i poprawić swoją kondycję.

Prowadź zdrowy styl życia:

  • Prawidłowe odżywianie
  • Aktywność fizyczna
  • Higiena osobista
  • Sen i odpoczynek
  • Pozytywne relacje międzyludzkie